Reisverslag Combinatie Cananda en Amerika inclusief Glacier National Park, Yellowstone National Park en Grand Teton National Park.

Ik heb lang getwijfeld of ik deze rondreis op mijn Canada site moest zetten omdat het grootste gedeelte door Amerika gaat maar hij was zo super mooi en je kunt hem natuurlijk zelf nog helemaal aanpassen of mijn andere reisverslag uit 2012

De Route

Vaste afstand te rijden in 23 dagen:

3.715

Reistijd 3 september - 21 september 2001

Dag 1 -
Vandaag vertrekken we om 10.45u naar Calgary met Martinair, aankomst rond 3 pm.

Na aankomst halen wij onze 4wheel op en rijden direct naar ons overnachting adres in Kananaskis County

Dag 2 - Op weg naar Waterton Lake National Park , waar we 2 nachten zullen verblijven. Helaas is er door de droogte een bosbrand en mogen we niet de geplande route volgen en moeten dus 100 km omrijden.
Deze weg is helaas ook een stuk saaier dan de weg die we hadden gepland maar het is niet anders.
Het laatste stuk van Pintcher Creek naar Waterton kan je de bosbranden ruiken en is de lucht mistig door de brandlucht en het ruikt behoorlijk.

Vlak voor aankomst bij Waterton Lake National Park, bevind zich een Buffel Paddock waar we eveneens top maken.
In Waterton National Park ligt het meest gefotografeerde hotel van de wereld, het Prince of Wales Hotel.

Waterton Lake National Park ligt in het zuiden van Albert. Het beslaat een gebied van ongeveer 525 km², en vormt samen met het in de Verenigde Staten gelegen Glacier National Park het Waterton Glacier International Peace Park – een unie die door de Unecso op de Werelderfgoed is geplaatst.

De opvallendste attracties in het park is de Red Rock Canyon, een kloof, bestaande uit rode rotsen. De rode kleur is afkomstig van geoxideerde ijzerdeeltjes die in het steen zitten.

Waterton Lakes Park is een uitstekende plek om edelherten, zwarte beren, grizzlyberen te zien. Maar er leven hier ook elanden.

Dag 3 - De hele dag de tijd om op ontdekking te gaan.
Helaas is het regenachtig en behoorlijk koud, maar daardoor hebben we wel geluk en zien 7 beren, incl. moeder met cubs, het nodige aantal herten.
Het nodige af getuft vandaag maar absoluut de moeite waard.

Je kunt het niet zo gek bedenken of je kunt het hier wel doen, zoals:

• Wandelen
  • Vissen
  • Paardrijden
  • Kanoën
  • Divers scenic auto ritjes
  • Red Rock Canyon
  • Tochtje met een boot maken op Waterton Lake en dan aan de overkant een wandeling naar de gletsjer maken

’s Avonds voor het donker wordt maken we nog een rondje om wat dieren te spotten, alleen loopt dit bijna af met een jong beertje onder de auto maar dit loopt gelukkig goed af.

Dag 4 - Vandaag gaan we door naar Glacier National Park , bij Chief Mountain zullen we de naar de US oversteken, maar eerst zullen een ”green card” moeten halen bij de grens.De grensovergang naar US stelt niet zoveel voor en zijn dan ook snel de grens over.

De weg naar East Glacier is mooi en stil.
Onderweg maken we nog even een stop bij Many Glacier Hotel dat ons er tegenviel omdat het vreselijk oud is en niet goed onderhouden.
In East Glacier,midden in Blackfoot County, dat aan ligt de Oostzijde van het park, zullen wij 2 nachten blijven.

De keuze in hotel is oké maar het verwacht geen luxe.

Dag 5 - Dikke pech, want het heeft vannacht gesneeuwd. Het is natuurlijk wel een mooi gezicht en zeer verrassend gezien het nog maar begin september is.
Een vervelende consequentie is dat de Logan Pass is afgeslopen en we daarom niet de Going-To-The-Sun-Road kunnen rijden omdat deze ook gesloten is door de sneeuw.

Going-To-The-Sun-Road (totale lente 85 km) is de enige weg door het hart van het Glacier National Park. Het werd voltooid in 1932 en kruist het Continental Divide
(Continetal Divide splits het water dat van de Pacific Ocean komt, zodat de ene helft naar de Artic Ocean stroomt en de ander helft naar de Atlantic Ocean ) op Logan Pass.

In het park rijden rode bussen die in 2001 omgebouwd zijn om op propaan te rijden en tours door het park aanbieden.
Het is een van de moeilijkste passen in Noord America om sneeuw vrij te maken omdat er tot 24m sneeuw kan liggen. De weg is normaal gesproken open van begin juni tot midden oktober.

De weg over de Going-To-The Sun-Road is behoorlijk smal en bochtig, zeker ten westen van Logan Pass en daarom mogen RV’s die langer zijn dan 6.4m niet over de pas.

Er is een kleine kans dat de pas opengaat om 1 pm dus we gaan toch maar het eerste stuk van 16 km rijden want nu al wel berijdbaar is en dan terug voor de lunch in St. Mary’s.

Helaas de pas gaat niet open, dus pakken we de auto. We gaan nu via de onderkant naar West Glacier om daar het stuk te rijden wat vanaf die kant open is.

We hebben opzicht maar een kleine 13 km niet kunnen rijden maar wel heel zonde want het is erg mooi. Dus we moeten hier nog maar een keer natuurlijk in een ander jaar J .

East Glacier is op zich niet zo’n heel leuk plaatsje dus een andere verdeling van de rit is zeker te overwegen.

Dag 6 - Geen haast vandaag, lekker ontspannen op weg naar Great Falls, waar we een overnachting zullen maken.
Achteraf blijkt dit een stomme zet te zijn omdat de weg behoorlijk eentonig is en daardoor de kilometers was snel verslonden worden naar Great Falls.
We hadden beter direct naar Yellowstone National Park hadden kunnen doorrijden maar er zijn best genoeg dingen te doen om te tijd te doden.

Het leuke van Great Falls zijn een paar dingen:

• De Lewis & Clark Expedition* heeft hier een behoorlijke historie liggen. Het crossen van de Missouri River Basin, een lengte van 16 km, heeft hier 31 dagen geduurd. Je kunt een bezoekje brengen aan het Lewis & Clark National Historic Trail Interpretive Center
  • Er zijn hier 5 watervallen die de Great Falls vormen, de Ryan Dam ligt hier
  • Giant Springs Heritage State Park and Fish Hatchery
  • First Peoples Buffalo Jump State Park, hier dreven de indianen de bizons over de rand van het klif om zo sneller aan voedsel te kunnen komen.

* De expeditie van Lewis & Clark was de i n 1804 door president Thomas Jefferson uitgezonden expeditie onder leiding van Meriwether Lewis en William Clark door het nieuw verworven Louisiana Territory.

Het was de eerste tocht over het land door het westen van de USA die leidde naar de kust van de Grote Oceaan aan de monding van de Columbia in de huidige staat Washington. De expeditie nam 2 jaar in beslag en legde de grondslag voor de expansie van de VS naar het Westen.

Een resultaat van de expeditie was dat de claim op een deel van Oregon Country werd versterkt, een gebied dat werd betwist met Groot-Brittannië, en gaf de voorzet voor meer gedetailleerde verkenningstochten naar het westen.

De relatie met de indianenstammen was over het algemeen vriendschappelijk en dat zou zo blijven tot de vestiging van grote groepen pioniers in het westen. Ook werd de grondslag gelegd voor de lucratieve handel in pelzen en werden delen van het later Oregon Trail voor pioniers voor het eerst bewandeld.

In veel staten van USA kom je het Lewis & Clark Trail tegen zoals North en South Dakota, Nebraska, Wyoming, Missouri, Illionois, Iowa, Montana, Idaho, Oregon en Washington

Een leuk weetje is dat hier meerdere films zijn opgenomen zoals:

• Thunderbolt & Lightfoot uit 1974 met Clint Eastwood
  • Telefon uit 1977 met Charles Bronson
  • The Untouchables uit 1987 van Brian de Palma met Kevin Costner, Robert de Niro en Sean Connery
  • A River Runs Through It uit 1992 van Robert Redford met Brad Pitt, Tom Skeritt

Dag 7 - Nou gaat het grote werk beginnen. Op weg naar Yellowstone National Park, waar we eerst 2 nachten zullen blijven in Mammoth Hotsprings.

We zijn goed op tijd dus kunnen we de boel nog een beetje verkennen zoals Mammoth Hot Springs Terraces en Historic Fort Yellowstone. Ook gaan we nog stukje weg rijden waar we misschien later geen tijd voor hebben.

Via de Blacktail Plateau Drive naar de Petrified Tree en door naar de Lamar Valley richting noordoost ingang en terug

Dag 8 - Vandaag gaan we de bovenste loop van het park rond. Als je de kaart bekijkt zie dat de weg door het park een soort acht vormen dus vandaar de bovenste loop of het bovenste gedeelte van de acht.

Dus:

• Dunraven Pass
  • Chittenden Road
  • Tower Fall

Dag 9 - Een dag die we niet meer zullen vergeten en dat niet door ons heerlijke verblijf maar door de naam die deze dag krijgt NINE/ELEVEN of 9/11.

We verhuizen vandaag naar Lake Yellowstone waar we 2 nachten zullen verblijven.
Lake Yellowstone is een van de grootste en meest onvoorspelbaarste meren

Dag 10 - Vandaag gaan we een bezoekje brengen aan West Yellowstone om daar naar het opvangcentrum voor wilde dieren te gaan.
In dit centrum zitten beren en wolven die helaas niet meer uitgezet kunnen worden in het wild.
Maar goed dat we ze hier zien want in heel Yellowstone zijn we nog geen beer tegen gekomen en dat was paar jaar geleden toch wel anders.

Dag 11 -  Op weg naar Grand Teton National Park , waar we 1 nacht in het park zullen overnachten.
We slapen in dezelfde accommodatie als een paar jaar geleden en toevallig ook nog in dezelfde cabin. Het restaurant is inmiddels mooi verbouwd.

Op weg naar de accommodatie, zien we op dezelfde plek als een paar jaar eerder weer een eland, zou het dezelfde zijn?...alleen een paar jaartjes ouder… wie zal het zeggen.

Na aankomst gaan we nog even lekker op pad want het is nog vroeg, we gaan richting zuid ingang en dan via de oostkant weer terug.

Het is een stuk meer dor dan bij ons vorige bezoek maar toen zijn we hier geweest in juni.

Het begint wat donker te worden want we gaan een onweersbuitje krijgen maar het tekent de lucht wel op een mooie manier. Het zal niet lang meer duren voor het noodweer losbarst.

Dag 12 - Behoorlijke rit voor de boeg vandaag, via Jackson Hole naar Sun Valley, waar we lekker 2 nachten zullen verblijven in een ietwat oubollig maar mooi hotel.
De redelijk rit is lang en redelijk saai maar heeft ook weer zijn mooie kanten dus voor ieder wat wils.

Op de weg naar Sun Valley maken we een tussen stop bij Crater of the Moon National Monument . In het park kun je de loopdrive van 11.2 km rijden.

Craters is opgericht in mei 1924. Het ligt op een gemiddelde hoogte van zo’n 1.800 m boven zeeniveau. Het bevat drie grote lavavelden met een oppervlakte van zon 1.036 km² en een steppe van zon 2.893 km²

Dag 13 - Niet veel uitgespookt vandaag – beetje boodschappen, een picknick maar zelfs dat is ons vandaag niet gegund want het begint te plenzen. Ik dacht dat het hier Sun Valley heette. J

Dag 14 - Via Missoula naar Sandpoint, een beetje te lange afstand maar hebben er toch voor gekozen omdat we een uur tijdwinst hebben door terug te gaan naar Coast tijd zone.
Achteraf gezien hadden we beter ergens een tussen stop kunnen maken want de weg die we nu rijden is heel erg mooi en we scheuren er te snel door.

In Sandpoint hebben we hotel geboekt aan het meer en hebben geluk dat we ’s avonds lekker buiten kunnen eten want het is goed weer geworden.

Dag 15 - Vandaag gaan we door naar Winthorp. Een mooie rit, goed weer dus lekker rustig aan ondanks het toch redelijk aantal kilometers, dat we moeten afleggen.
We komen over mooie passen en door de bergen. In Whithorp zullen we 3 nachten blijven, onze accommodatie bevindt zich hoog boven op een heuvel en hebben daardoor een zeer mooi uitzicht.
In Winthorp zijn diverse mogelijk heden om te overnachten van luxe hotels tot simpele cabins.

Dag 16 en 17 - 2 dagen gewoon eigenlijk niets doen, goed weer dus lekker bij het zwembad. Even naar het dorpje om wat inkopen voor de lunch te doen. Dorpje stelt niet veel voor en heeft veel van een cowboy dorpje weg en zou in een film niet misstaan.

Dag 18 - Vandaag door de North Cascades richting Canadese grens en op naar Vancouver voor onze laatste overnachting.

We komen door het North Cascades National Park . North Cascades National Park ligt in de staat Washington en bevat 2.045 km² hooggebergte, gelegen in het noordelijke deel van de Cascade Range (Lassen Peak, uitgebarsten in 1914 en Mount Saint Helens, uitgebarsten in 1980 en 2005 zijn de veroorzakers van de aardbevingen in de aangesloten staten) tegen de Canadese grens aan. Mount Saint Helens is de basis geweest voor de film Dante’s Peak met Pierce Brosnan in 1997.

Er leven hier wolven, lynxen, elanden, veelvraten en nog veel meer andere zeldzame of bedreigde diersoorten. Grizzlyberen zie je hier weinig maar de zwarte beer is hier wel thuis.

We hadden wat problemen verwacht bij de grens tussen USA en Canada in verband met de aanslagen van 9/11 maar bij de grens is er voor ons Nederlands geen probleem want de Canadezen zien on toch wel een beetje als hun eigen bevolking.

Dag 19 - Vandaag gaan we weer terug naar Nederland.

Het is een mooie vakantie geweest met soms een beetje te lange afstanden dus dat zou ik volgende keer anders plannen. De totale rit afstand is uitgekomen op 4.974 km.In september vinden wij het toch minder mooi dan in juni. In juni is het groener en het dierengehalte is een stuk hoger.

Meest recente reacties

02.01 | 15:15

Dank voor het compliment. Er is ook nog een VS & EU Site. Www.reizenenmeer.com.

02.01 | 14:57

zekers. Wat een fantastische site heeft u gemaakt met veel bruikbare tips. Heerlijk die voorpret!

02.01 | 14:49

Das mooi te horen. Hopelijk heb je er iets aan.