Reisverslag Amerika/Canada – de rustige manier – ontdek het onbekende

Mr Elk
Highwood Pass

Reistijd 20 juni - 10 juli 2012

Dag 1 -Vandaag vertrekken vanaf Amsterdam Schiphol met de KLM naar Calgary. Onze vlucht vertrekt om 12.30u en zal om 1.30 p.m. lokale tijden landen op Calgary International Airport.

Nadat we onze bagage op hebben gehaald, gaan we naar de balie van Alamo Rent A Car waar we onze auto zullen ophalen.

Omdat we vroeg aankomen, hebben we besloten niet in Calgary te blijven maar de 110 km naar Canmore te rijden.
Canmore ligt ongeveer 25 minuten van Banff National Park maar omdat we dit al zo vaak hebben gezien mijden we het drukke en ook een stuk duurder Banff.

In Canmore hebben we gekozen voor een resort met mooie suites, ingericht met een volledige keuken, was/droog machine en BBQ op het terras/balkon.
De prijs/kwaliteit verhouding is er goed.

dag 2 - Er staat ons vandaag een dirt road te wachten, de Smith-Dorrien Spray trail Deze weg begint in Canmore bij het Nordic Centre aan de Spray Lake Road, het begin is wat slecht nog maar na een paar kilometer wordt de weg al wel beter, alleen even opletten voor de gaten in de weg.

De weg is een onderdeel van de Wildlife Loop die je bij het visitor centre kunt halen, deze loop kost je een dag maar is zeker de moeite waard.
Onderweg komen we een paar herten tegen die ons redelijk brutaal staan aan te kijken.
Er zijn vele stop mogelijkheden om foto's te nemen of te picknicken.
Bij een mooi meer staan 2 elanden te grazen.

Aan het einde van de trail slaan we af naar het Peter Lougheed Provincial Park . Aan het einde van deze weg zien we een beer met 2 jongen. Moeder beer heeft een tracker om haar nek en een paar biologen zorgen ervoor de beer weer verder het bos in gaat zodat ze niet teveel in aanraking komt met mensen.

Na gepicknickt te hebben gaan we terug richting Canmore via de Kananaskis Trail, maar voor we hiernaar afslaan staan er tientallen BighornSheep op de weg.

Onderweg maken we nog een stop in Kananaskis Village waar we 11 jaar geleden hebben geslapen. Er was behoorlijk veel veranderd en het hele mooie uitzicht vanuit het restaurant zo de slopes op waar de grizzlyberen zijn, werd nu geblokkeerd door bomen

Dag 3 - We gaan vandaag en dagje richting Banff National Park.
Het is nog 4 km naar de ingang en het plaatsje Banff ongeveer 25 km dus dat stelt niet zoveel voor. Even na Banff slaan we af en gaan we de Bow Valley Parkway op, deze loopt parallel aan de highway en rijdt een stuk relaxter. Aan het begin is de weg overstroomd geweest en het wat langs de weg wijst op een behoorlijk hoge waterstand.

Deze weg heeft een aantal mooie stop plekken.
We hebben veel geluk want we zien hier zelfs 2 zwarte beren in nog geen half uur tijd. Ze hebben het behoorlijk druk met eten en het boeit dan ook totaal niet dat we gewoon vlak naast hem op de weg staan.

Er zijn veel trails gesloten langs de Bow Valley tot 15 juli om de dieren de gelegenheid te geven om zich goed te voeden en hun jongen te beschermen tegen mensen.

Bij Castle Mountain slaan we af richting Radium Hotspring waar we een stukje van Kooteney National Park rijden.
Langs de weg staat een mannetjes Elk met een prachtig mooi gewei, nog volledig onbeschadigd dus het dier is jong en heeft nog niet gevochten voor zijn rang.
Er zijn langs
 deze weg zijn veel trails en parkeergelegenheden gesloten i.v.m. met overstromingen en dieren.

Helaas ook de mooie wandeling naar Painted Pots.

Na de lunch keren we terug richting Banff en wandelen even door de hoofdstraat.

Canmore is een klein maar gezellig plaatsje en beschikt over een paar leuke restaurants en winkels.

Dag 4 - Vandaag een iets langere rit voor de boeg. We gaan van Canmore naar Waterton National Park waar we 2 nachten zullen blijven.

We gaan via highway 40 over de Highwood Pass, de hoogst geasfalteerde highway in Canada.

We treffen het niet met het weer. De Highwood Pass komen we nog over met redelijk droog maar bewolkt weer, maar vanaf Longview gaat het mis. Hevige regenbuien vergezellen ons dus het uitzicht is niet top maar ja het zijn dan ook de prairies waar we over moeten dus heel mooi is het ook niet.
Naarmate we dichter bij Waterton komen hoe harder gaat het regen.

Ons hotel is prima en onze kamer ruim en ligt ver weg van alle drukte.
Na het inchecken pakken we nog even de auto en gaan op weg naar Cameron Lake, en niet voor niets want we komen moeder beer tegen meer 3 cubs die vlak voor onze auto de weg oversteken.

Cameron Lake is mooi en er drijven nog ijsschotsen in Het korte uitstapje was dus de moeite waard.

Dag 5 - De dag begint heel druilerig dus we doen lekker sloom
Gaan nog maar keer richting Cameron Lake, je weet tenslotte maar nooit. Maar helaas deze keer geen geluk.

Hierna gaan we de Red Rock Highway op, een heel andere soort natuur als bij Cameron Lake. Op de heen weg is het nog wat regenachtig maar het begint langzaam open te trekken.

Na onze picknick schiet er een angstige zwarte beer over de weg, weet niet wie er meer schrok de beer of wij.
Nog klein uitstapje buiten het park gemaakt naar de bizon paddock maar dat stelt niet veel voor na Yellowstone Park en Custer State Park.
Op de weg terug naar ons hotel zien we nog een bruine beer die op zijn dooie akkertje aan het genieten is van een mooi groen buffet.

Dag 6 - We verlaten Waterton en gaan op we naar St. Mary in de staat Montana in de USA.
Een kleine 20 km na Waterton ligt de grensovergang Chief Mountain, hier moeten een green card kopen om de USA in te kunnen.
Vragen het hemd van je lijf maar zijn niet echt moeilijk en het kost ongeveer 20 mins en $ 6 per card.

Na de grens nemen we de afslag naar Many Glacier, dit ligt in Glacier National Park .
Mooie weg en eindigt bij Swiftcurrent Lake, hier kun je diverse wandelingen starten.
Na de lunch gaan we terug naar de ingang om verder te gaan naar St. Mary.
Voor we het park weer uit gaan maken nog een foto stop voor een zwarte beer.

Terug op de weg moeten we nog een kleine 7 km voor we onze bestemming bereiken en checken in ons hotel in.

Het is nog vroeg dus we besluiten nog een stuk van de highlight van het park te doen, de Going-To-The-Sun-Road.
11 jaar geleden hebben we deze we niet helemaal kunnen rijden omdat deze gesloten was door sneeuwval.
Het hoogste punt is Logan Pass op een hoogte van 6.646 ft of 2.215meter. De weg ernaar toe geeft een mooi uitzicht op de gletsjers en St. Mary Lake.
Aangekomen op het hoogste punt, ligt hier nog behoorlijk wat sneeuw en de rivieren hebben/krijgen nog heel wat smeltwater te verwerken.

We hebben besloten, na een avondje zeer matig eten en het feit dat de Blackfeet Community een zomaar drankvrije dag in last, om een dag eerder te vertrekken en naar onze volgende bestemming te gaan.

Dag 7 - We worden gewekt door een behoorlijk onweer. De lucht is zwart, veel wolken en de zon schijnt op de bomen. En mooi gezicht maar qua weer wel minder, zeker als er dan ook nog een fikse hagelbui lost bast met stenen ter grootte van 1 cm.

Het klaart wat op en we vertrekken richting Whitefish, waar we een aantal dagen zullen blijven.
Het is lang niet zo’n mooi uitzicht als gisteren dus blij dat we het eerste toen nog hebben gedaan.
Vanaf Logan Pass naar West Glacier is de weg een stuk smaller dan van East Glacier naar Logan Pass.
De afgronden zijn een stuk dieper en de weg heeft behoorlijk wat bochten. Onderweg komt ons nog midden op de weg een Bighorn Sheep tegemoet.

Het uitzicht is mooi maar het wordt steeds donkerder en als we bij het einde van het smalle stuk zijn barst er noodweer los. Hevige wind en hagelbuien.
Het is heel jammer want we kunnen echt niets meer zien van de natuur en het lijkt wel nacht.

We checken in voor 4 nachten bij onze accommodatie aan het meer.

Dag 8, 9 en 10Deze plek hebben we gekozen om de ligging en voor paar dagen relaxen aan het water.
Helaas hebben we maar 1 dag echt mooi en dus dagje zwembad.

Verder is Whitefish een klein plaatsje met paar grappige winkels, bij het skigebied kun je nu wandelen, roddelen, boomtoppen wandeling doen en met de zip line op pad.
Laatste ziet er erg leuk uit om te doen.

Dag 11 en 12 - Vandaag een wat langere rit voor de boeg naar Coeur D'Alene.
Je kunt via meerdere routes hiernaartoe.
We blijven 3 nachten in Coeur D'Alene want in principe is het hier mooi weer.
Je kunt hier diverse dingen doen zoals, jetski of boot huren.

Bij de golfcourse hebben ze een zwembad en een eigen strandje, je kunt hier met de shuttle boot naar toe.

Helaas zit net weer wederom niet mee. Dus maar ff beetje snuffelen in de kleine winkeltjes.

dag 13 en 14 Terug naar Canada vandaag.
Onze bestemming voor 2 dagen wordt Invermere.
Hebben hier gekozen voor een suite met volledige keuken.
Invermere is een klein plaatsje met paar grappige winkels dus gewoon lekker relaxen en bij zwembad.
Dicht bij Invermere ligt Radium Hot Springs en de ingang van Kootenay National Park .
Net voorbij de ingang van het park ligt een zwembad met warm waterbaden en dat is een belevenis. Wel de juiste volgorde aan houden anders is het niet prettig.

Dag 15 en 16 - Onze volgende bestemming ligt in Yoho National Park .
Hier zijn diverse dingen te doen, zoals;

• Wapta Fall
  • Natural Bridge
  • Emerald Lake (wandeling rond het meer, lunch bij Cilantro of kano huren voor tochtje over het meer)
  • Takakkaw Falls (een Canada’s hoogste watervallen en startpunt van diverse wandelingen)
  • Spiral Tunnels, speciaal aangelegd om de treinen een veilige daling door de steile bergen te geven.

Dag 17, 18 en 19 - Terug door Banff National Park naar Canmore voor de laatste dagen van deze trip.
Bezoekje nog aan Bow Lake, Lake Louise (meer en plaatsje) en tochtje met de gondola bij het Lake Louise skigebied.

Morraine Lake hebben we maar overgeslagen deze keer omdat het daar waarschijnlijk 10x zo druk is als bij Lake Louise maar de parkeerplaats 10x zo klein. Dus Morraine Lake bezoeken vroeg in de ochtend of namiddag (rond 10.00u of na 17.00u)

Lake Louise stelt geen bal voor en het enige wat ze daar echt goed hebben is een bakker en een bakker waar je gewoon brood kunt halen is zeldzaam in Canada. Normaal haal je brood bij de supermarkt.

Vanaf Lake Louise via de Bow Valley Parkway naar Canmore.

Dag 20 - vliegen we om 3.20u lokale tijd terug naar Nederland en zetten 11 juli om 8u weer voet op Nederlands bodem

Waterton National Park
Cameron Lake, Waterton NP
Langs de Red Rock Canyon Road, Waterton NP
Red Rock, Waterton NP
Swift Current Falls, Many Glacier

Meest recente reacties

02.01 | 15:15

Dank voor het compliment. Er is ook nog een VS & EU Site. Www.reizenenmeer.com.

02.01 | 14:57

zekers. Wat een fantastische site heeft u gemaakt met veel bruikbare tips. Heerlijk die voorpret!

02.01 | 14:49

Das mooi te horen. Hopelijk heb je er iets aan.